Powwow

Powwow

Kiowa style kobiecy

Któż z indianistów nie słyszał o powwow? Chyba takich nie ma. Słowo to zna pewnie także wielu ludzi niezwiązanych z indianizmem. Jednak myślę, że w Polsce bardzo mało kto wie dokładnie co to jest powwow. Kojarzy nam się ze spotkaniem podczas którego kolorowo ubrani Indianie tańczą, bębnią i śpiewają. Tak to wygląda dla niewtajemniczonych. Tymczasem powwow ma swoją sztywną regułę, etykietę, porządek i funkcje. Powwow południowe rożni się od północnego. Inne wykonuje się tańce w zależności od miejsca i czasu w którym się ono odbywa. I w końcu - w niektórych uroczystościach mogą brać udział wszyscy (tj. również turyści) - oczywiście jako widzowie, w niektórych tylko Indianie i ich zaproszeni, specjalni goście, a w jeszcze innych tylko Indianie. Tak wiec dobrze jest poznać wszystkie te niuanse zanim zaczniemy powwow highway.

Etykieta powwow

Pamiętaj, ze powwow jest łącznikiem z przeszłością Indian. Te ceremonie pomagają wielu Rdzennym Amerykanom utrzymywać i uświadamiać sobie swoje bogate dziedzictwo. Dla nie-Indian powwow może być tylko rozrywką, ale jest ono w rzeczywistości spuścizną kultury i jako takie powinno być traktowane z należytym szacunkiem. Goście są mile widziani, aczkolwiek zasady dobrego wychowania nakazują odpowiednie zachowanie i uwagę. A oto kilka zasad, o których powinieneś pamiętać wybierając się na powwow:
- przynieś ze sobą własne krzesło lub koc, ponieważ z reguły nie są przewidziane miejsca siedzące dla widzów.
- nie siadaj na ławkach wokół areny. Są one zarezerwowane dla Tancerzy. jeśli chcesz ustawić swoje krzesło obok lub za siedzeniem Tancerza, zapytaj ją/jego o pozwolenie, gdyż być może ma ona/on rodzinę, która chciałaby usiąść obok niej/jego.
- arena, czyli plac, na którym się tańczy, uznawane jest za miejsce uświęcone, dlatego należy pilnować dzieci, aby nie wbiegały na nią.
- słuchaj Mistrza Ceremonii. On jest tam po to, aby informować o tym co się w danym momencie dzieje, zabawiać publiczność i komentować występy. On również może odpowiedzieć na twoje pytania.
- zawsze pytaj o pozwolenie aby zrobić zdjęcie. Wiele osób nie lubi być fotografowanymi.
- nie dotykaj piór i ozdób stroju Tancerzy. Wiele z tych elementów ma dla nich specjalne znaczenie. Poza tym łatwo je zniszczyć a praca nad nimi wymaga ogromnej pieczołowitości i czasu. Strój Tancerza nazywa się Regalia, nie kostium.
- podczas Pieśni Specjalnych należy wstać. Dotyczy to Pieśni na Wejście (Grand Entry), Flag Songs, Pieśni Weteranów i innych, które będzie wymieniał Mistrz Ceremonii (MC). Wtedy również należy zdjąć kapelusz
- jeżeli widz (gość) zostanie zaproszony do tańca przez Mistrza Ceremonii, Tancerza lub jego rodzinę, może również tańczyć, ale tylko podczas Pieśni Międzyplemiennych.
- grzecznym gestem jest przyjęcie oferowanego jedzenia lub napoju. Nie należy również odmawiać wspólnego posiłku z indiańską rodzina. Jest to honor i zaszczyt, specjalny gest wykonywany w stronę gościa.
- ceremonia Giveaway opiera się na starym zwyczaju rozdawania znaczących przedmiotów innym. Podczas Pieśni Honorowej możesz włożyć do pojemnika stojącego przed Tancerzem banknot lub jakiś wartościowy dla ciebie przedmiot.
- pamiętaj ze jesteś mile widzianym gościem

Porządek powwow - według marcowego Powwow w Denver

Wszystkie tańce generalnie dzieła się na trzy kategorie:
- Grant Entry czyli Wielkie Wejście
- Intertribal Dances czyli Tańce Międzyplemienne
- Contest czyli Konkursowe

Grand Entry rozpoczyna każdą sesje powwow. Paradę rozpoczyna grupa bębniarzy niosąca swój bęben Host Drum (Heart Beat), śpiewająca wspólna pieśń (w Denver jest to "Living Hoop"). Za nimi wchodzi na arenę Staff Orla, flagi amerykańska i narodów indiańskich, inne flagi, a następnie: Księżniczka Powwow, inne miss lub specjalni honorowi zaproszeni goście, Mężczyźni w Średnim wieku, Starsi Mężczyźni, Mężczyźni tańczący Północny Tradycyjny, potem Południowy Prosty, Fancy, i Trawy, za nimi Kobiety, Nastolatki, Dzieci starsze i Maluchy. Widzowie cały czas stoją. Kiedy wszyscy są już na arenie, wciąga się flagę przy wtórze odpowiedniej dla niej pieśni. Następnie śpiewa się Pieśń Weteranów. Po tej pieśni widzowie mogą usiąść i zaczynają się Tańce Międzyplemienne. Tańczą wtedy przedstawiciele wszystkich stylów razem, kobiety i mężczyźni. Każdy porusza się tak jak chce, tworząc własny taniec, w rytm bębna. Wyjątek stanowi Two Step - Dwa Kroki, ulubiony taniec kobiet. Podczas niego wyjątkowo kobiety i mężczyźni maja kontakt fizyczny (jedyny taniec parami).
Następnie czas na Tańce Konkursowe. Dzielą się one na wiele styli i kategorii, w zależności od regionu i wieku tancerzy. Dla mężczyzn są to: Tradycyjny, Fancy i Trawy. Dla kobiet Tradycyjny, Fancy Shawl i Dzwonki.

Tańce podczas Powwow
Każdy z obecnie wykonywanych tańców ma swoja własną historię i jakkolwiek dzisiaj jego znaczenie jest nieco inne, warto wiedzieć dlaczego jest wykonywany w taki czy inny sposób. Na podstronach opisy niektórych tańców i odpowiednich do nich strojów.

Inne ważne informacje

Na każdym powwow, oprócz tancerzy i widowni, jest jeszcze kilka ważnych osób, które trzeba znać. Są to:
- Mistrz/Mistrzyni Ceremonii (MC) - może nim być zarówno kobieta jak mężczyzna. Należy uważać na to, co mówi MC i stosować się do próśb. MC kieruje przebiegiem całego powwow
- Arena Keeper - Opiekun Areny - rodzaj szefa ochrony, który kontroluje to, co dzieje się w kręgu i pomaga tancerzom. Jedyna osoba, której wolno wchodzić na arenę podczas tańca.

Bibliografia:

Ancona, George. Powwow. San Diego: Harcourt Brace & Co., 1993.
Ashworth, Kenneth Albert. ?The Contemporary Oklahoma Pow-Wow.? Ph.D. diss. University of Oklahoma, 1986.
Axtmann, Ann. ?Dance: Celebration and Resistance, Native American Indian Intertribal Powwow Performance.? Ph.D. diss. New York University, New York, 1999.
Behrens, June. Powwow. photographs compiled by Terry Behrens, 1983.
Berstein, Diane Morris (texts) & Don Contreras (photography). We Dance Because We Can. USA: Longstreet Press, Inc., 1996.
Blackwolf and Gina Jones. Earth Dance Drum. A Celebration of Life. Salt Lake City: Commune-a-key Pub., 1996.
Braine, Susan. Drumbeat. Heartbeat. A Celebration of Powwow. Minnapolis: Lerner Pub. Co., 1995.
Brandt, Keith.Indian Festivals. illustrated by George Guzzi. Mahwah, NJ: Troll Associates, 1985.
Brown, Vanessa and Barre Toelken. ?American Indian Powwow.? Folklife Annual (1987):46-69.
Burton, Bryan. Moving Within the Circle. Contemporary Native American Music and Dance. CT: World Music Press, 1993.
Compisi, Jack. ?Powwow: A Study of Ethnic Boundary Maintenance? Man in the Northeast. 9(1975):34-46.
Corrigan, Samuel W. ?The Plains Indian Powwow: Cultural Integration in Manitoba Saskatchewan.? Anthrologica. 12, no. 2(1970):253-77.
Cronk, Michael Samuel with Beverley Cavanagh and Franziska von Rosen. ?Celebration. Native Events in Eastern Canada? Folklife Annual (1987):70-85.
Crum, Robert. Eagle Drum. on the powwow trail with a young grass dancer. Canada: Four Winds Press, 1994.
Drinnon, Richard. ?The Metaphysics of Dancing Tribes.? in The American Indian and the Problem of History. Ed. Calvin Martin. New York: Oxford Univ. Press, 1987. 106-13.
Dyck, Noel. ?Political Powwow: The Rise and Fall of an Urban Native Festival? in The Celebration of Society: Perspectives on Contemporary Cultural Performance. Ed. Frank E. Manning. Bowling Green, Ohio: Bowling Green Univ. Popular Press, 1983. 165-84.
Dyck, Noel. ?Powwow and the Expression of Community in Western Canada.? Ethnos 44(1979):78-98.
Gilbert, Tamara B. ?Urban powwows: form and meaning? UCLA Journal of Dance Ethnology 15(1991):78-90.
Horse Capture, George P. Powwow. Cody, WY: Buffalo Bill Historical Center, 1989 Howard, James H. ?The Pan-Indian Culture of Oklahoma.? The Scientific Monthly 81.5 (1955): 215-20.
King, Sandra. An Ojibway Dancer. photographs by Catherine Whipple. MN: Lerner Pub. Co., 1993.
Kracht, Benjamin R. ?Kiowa powwows: continuity in ritual practice.? American Indian Quarterly. 18.3(1994):321-48.
Krouse, Susan Applegate. ?A Window into the Indian culture: The Powwow as Performance.? Ph.D. diss. Univ. of Wisconsin, Milwaukee, 1991.
Laudin, Harvey Golden. ?The Shinnecock Powwow: A Study of Culture Change." Ed.D. diss., New York University, 1973.
MacDowell, Marsha. Contemporary Great Lakes Pow Wow Regalia: Nda Maamawigaami Together We Dance. Michigan State University, 1997.
Marra, Ben. Pow Wow . . . Images Along the Road. Preface by Horace Axtell. Foreword by Richard Hill. New York: Harry N. Abrams, Inc., 1996.
Mitchell-Green, Bonnie Lynn. ?American Indian Powwows in Utah, 1983-1994: A Case Study in Oppositional Culture.? Ph.D. diss. Univ. of Texas at Austin, 1995.
Moore, John H. ?How Give-a-ways and Pow-wows Redistribute the Means of Subsistence.? The Political Economy of North American Indians. Ed. James H. Moore. Norman: Univ of Oklahoma Press, 1993.
Neel, David. ?Crow Fair.? Native Peoples. 10(1997):58-62.
Neel, David. ?Schemitzun: the world championship of powwow? Native Peoples. 9(1996):58-62.
Powers, William K. ?Feathers Costume.? Powwow Trails 3.7-8(1966b):4-14,19.
Powers, William K. ?Innovation in Lakota powwow costumes.? American Indian Art Magazine. Fall/19:66-73.
Redhawk, Randy. The Powwow Book: A Must for Every Pow Wow. Redhawk Publications, rev. ed. 1994.
Roberts, Chris. Powwow Country. Korea: American and World Geographic Publishing, 1992.
Rynkiewich, Michael A. ?Chippewa Powwows? Anishanabe: Six Studies of Modern Chippewa. Ed. A. Paredes. Gainesville: Florida Univ. Press, 1980. 31-100.
Sanchez, Victoria Eugenie. ??As Long As We Dance, We Shall Know Who We Are?: A Study of Off-Reservation Traditional Intertribal Powwows in Central Ohio.? Ph.D.. diss. Ohio State University, 1995.
Seals, David. The Powwow Highway. New York, NY: Plume, 1990.
Slotkin, James Sydney. The Menomini powwow; a study in cultural decay. Milwaukee Public Museum. Publications in anthropology 4, (1957).
Stephenson, Lisa. The Powwow: Questions and Answers. Bismarck, ND: United Tribes Technical College, 1993.
Toelken, Barre. ?Ethnic Selection and Intensification in the Native American Powwow? Creative Ethnicity: Symbols and Strategies of Contemporary Life. Eds. Stephen Stern and John Allan. Logan: Utah Univ. Press, 1991. 137-56.
White, Julia C., and Diana E. Stanley (Illustrator) The Pow Wow Trail: Understanding and Enjoying the Native American Pow Wow. Book Pub Co. 1996.
Whitehorse, David. Pow-Wow: The Contemporary Pan-Indian Celebration. Publications in American Indian Studies 5. San Diego State University, 1988.
Young, Gloria Alese. ?Powwow Power: Perspectives on Historic and Contemporary Intertribalism.? Ph.D. diss. Indiana University, 1981.


Video & Filmografia:

Crow Fair and Powwow - A time to show the world that Crow culture is alive and well in Montana. Ex. Prod. Pat Kineey. Prod. & Dir. Alfred B. Linney. Cold Camp Productions, 1996.
Dance Styles. Volume I. Full Circle Communications, 1994.
Fancy Dance. Volume 1: Native American Dance Series. Full Circle Videos, 1997.
Finding the Circle. Prod. Cathrine Tatge. Ex. Prod./Art Dir. Jac Venza. Dir. Merrill Brockway.Writer. Hanay Geiogamah. WNET/Thirteen in association with Tatge/Lasseur Prod. Inc., 1990.
I?d rather be powwowing. Ex. Prod. George P. Horse Capture for WNET. Dir. Larry Littlebird. Buffalo Bill Historical Center, 1983.
Into the Circle, An Introduction to Native American Powwows. Prod. Scott Swearingen and Sandy Rhoades. Videography by Scott Swearingen. Full Circle Productions, 1992.
Naamikaaged: Dancer for the People. Dir. Thomas Vennum Jr. Prod. John Paulson. Human Studies Film Archives, NMNH, Smithsonian Institution, Wash. D.C..
Powwow Highway. Dir. Jonathan Wacks. Ex. Prods. George Harrison and Dennis O?Brien. Screenplay by Janet Heany and Jean Stawarz . based on the novel of the same name by David Seals. Prod. Jan Wieringa. Paragon, 1988.
Schemitzun ?94. Ex. Prod. Wayne Reels. Superv. Prod. Michael Johnson. Mashantucket Pequot Nation, 1995.
Traveling the Distance. The Shinnecock Pow wow. Dirs. Ziggy Attias and Ofer Cohen. Prod. Rabbit Foot. Ziggy Films, 1997.
O stronie | Site Map | kontakt | ©2006 Magdalena